campagne

Sterrenrestaurants serveren niet-duurzame vis

Toprestaurants die zich onderscheiden met een Michelinster onderscheiden zich allesbehalve met duurzame vis. Sterker nog, maar liefst 89% van de Nederlandse sterrenrestaurants serveert één of meer vissoorten die rood scoren op de VISwijzer.

 Milieuorganisatie Good Fish Foundation (uitgever van de VISwijzer) deed onderzoek naar de duurzaamheid van vis in Nederlandse restaurants met één of meer Michelinsterren. Zij onderzocht de menukaart van alle sterrenrestaurants in Nederland die online hun menukaart presenteren. Van de in totaal 110 sterrenrestaurants, zijn 95 menukaarten op hun visaanbod onderzocht.

Op maar liefst 89% van deze menukaarten staat ten minste één gerecht met een vissoort die rood scoort op de VISwijzer. De score ‘rood’ op de VISwijzer betekent dat een vis meerdere duurzaamheidsproblemen heeft, zoals overbevissing en schade aan de zeebodem.  Dit onderzoek laat zien dat slechts 11% van de onderzochte sterrenrestaurants enkel vis serveert die groen of oranje scoort op de VISwijzer. Een oranje score op de VISwijzer is een ‘tweede keus of goed alternatief’ en een groene score is een goede, duurzame keus.

Good Fish Foundation (GFF) vindt deze resultaten zeer zorgelijk. Chefkoks met Michelinsterren  besteden veel aandacht aan de kwaliteit van hun producten. Daarom zou je als consument ook verantwoorde vis op de kaart verwachten. Dat valt dus erg tegen.  ‘Helaas zijn veel ‘speciale’ vissoorten exclusief omdat ze weinig meer voorkomen door overbevissing. Typische voorbeelden zijn rog, paling en blauwvintonijn’ aldus Christien Absil, directeur GFF.

Vorig jaar liet Good Fish Foundation al zien dat het met duurzame vis in Nederlandse restaurants die aangeven duurzaam te willen inkopen slecht gesteld is. Een belangrijke reden is dat de meeste leveranciers geen goed herkenbaar aanbod van duurzame vis, uitzonderingen daargelaten. Datajournalisten van Pointer, het journalistieke platform van KRO/NCRV concludeerden onlangs ook dat de groothandel waar de restaurants hun inkopen doen,  maar weinig verantwoorde vis hebben[1]. Good Fish Foundation hoopt dat sterrenrestaurants nu een voorbeeldfunctie gaan nemen en bedreigde soorten van de kaart halen.

[1] https://pointer.kro-ncrv.nl/artikelen/weinig-vis-met-keurmerk-te-krijgen-bij-de-groothandel

Samen halen we foute vis van de kaart.

De Good Fish Foundation komt samen met een consortium van milieuorganisaties en horecaorganisaties met een online campagne tegen foute vis op de kaart en roepen zij op tot actie.

De Good Fish Foundation (uitgevers van de VISwijzer) onderzocht de menukaart van 500 restaurants die hadden aangegeven met de VISwijzer te werken. Bij meer dan 80% van de menukaarten stond ‘rode’ vis op de kaart. De score ‘rood’ op de VISwijzer betekent dat een vis meerdere duurzaamheidsproblemen heeft, zoals overbevissing, schade aan de zeebodem of milieu impact door de kweek. De belangrijkste ‘rode’ vissoort die geserveerd wordt is de tropische garnaal (gamba), die op 61% van de menukaarten gevonden is. Ook verse tonijn vrijwel altijd rood en staat op 31% van de menukaarten. Daarnaast staat erop maar liefst 15% van de menukaarten paling (Europese aal). Dit terwijl paling een ernstig bedreigde diersoort is en er nog geen duurzame visserij of kweek mogelijk is. Ook rode soorten als rog, spiering, zwaardvis, zeeduivel, haaien en botervis werden gevonden op menu's.

In een telefonische enquête geeft 4 op de 5 chefs aan dat duurzaamheid een belangrijk onderwerp is in hun bedrijfsvoering. Er is dus zeker wel de intentie om te verduurzamen maar het is nog niet terug te zien op de menukaarten. Naaste de mate van duurzaamheid kun je als restaurantbezoeker ook niet aan een vis kunt zien of hij illegaal gevangen is, behandelt is met kleurstoffen of geproduceerd is door mensen die werken in slechte arbeidsomstandigheden. Voor restaurantbezoekers in Nederland is het meestal onmogelijk iets te weten te komen over de kwaliteit en herkomst van de vis die ze geserveerd krijgen. In dit rapport gaan we in op een aantal problemen die spelen rondom vis. We lichtten ze toe met voorbeelden van schandalen die we zelf onderzocht hebben of die door partnerorganisaties zijn onderzocht.

Good Fish Foundation is de campagne ‘Chefs voor goede vis’ gestart om samen te werken aan oplossingen. Het restaurantprogramma ‘Chefs voor goede vis’ is inmiddels het grootste in Europa; chefs en visleveranciers werken samen om de horecasector te verduurzamen op het gebied van vis.

Een van de onderdelen is om samen met chefs naar hun visleveranciers te stappen en een duidelijke Goede Vis assortiment in beeld te brengen, onafhankelijk geborgd door Good Fish Foundation. Op deze website staan de logo’s van bedrijven waarmee succesvolle samenwerkingen zijn gesloten. Meer informatie? secretariat@goodfish.guide